ZUGSPITZE a ORTLER - Turistika,horolezectví,freediving

expedice

EXPEDICE
FOTOGALERIE
pohled z ledovce na ferratu a poslední usek k vrcholu
Chata Payerhütte (3.029m) a v pravo jde vydět část vrcholu Ortler
LEDOVCOVÁ TÚRA
6 dní
ÚTERÝ
Jsme komplet všichni v autě, což je jediná žena Jana a zbytek Bob, já a Péťa. Přes Rozvadov kde nafta je dražší o 8 korun než u nás na Ostravsku a na tachometru ručička stojí na 130 ,to už jedeme po německé dálnici .V brzkých hodinách už stojíme na bezplatném parkovišti , kde uleháme ke spánku.

STŘEDA
Slunko ,které právě svítá a zároveň nás budí oslnivou září, vstáváme a připravujeme si snídani. Jelikož se jedna o expedici kde v plánu máme zdolat dva vrcholy, chystáme si věci do batohu dle potřeby.Zbytek zůstává v autě. Po snídaní se vydávané podel vlakové tratě na chatu. Cestou procházíme vstupní branou za poplatek 1€ na průkaz ČHS kdo nemá tak 4€. Po par metrech vidíme tu nádheru ,kterou budeme procházet. Vodopády,lávky,chodby ve skalách a to vše z doprovodem tekoucí vody ze všech stran.

Pochopil jsem proč mám doma plaštenku na batoh a v batohu nepromokavou větrovou bundu.Na chatě se objevujeme velice brzo a když už jsme namlsaní paromatickým pohledem na vrchol Zugspitze, vydavame se k výčepu a následně plánujeme co z načatým dnem. Následně hazime minci pro výběr ze dvou tras a už po lehku se vydávané do skalnatých útesu.12€ platíme za noc na chatě, kde je sprcha , umyvárka a WC a specialita tři patrové postele. Chata je po rekonstrukci a vůně dřeva nás příjemně uspává.
ČTVRTEK
Ráno snídame na paloučku kousek od chaty, káva, čaj a pomalu jdeme směrem Zugspitze.Slunce pálí a cesta po surovině až k první ferratě je unavná. Upocení sundaváme batohy a jdeme směrem k male jeskyni kde teče voda. Následuje cesta kamenitá až k ledovci kde nazouváme mačky a bereme cepín do ruky. Někteří tyhle zbraně nemají což jde vidět jak se trápí. Zdolavame ledovec a stojíme u velké plotny kde nás čeká 2,5 hodinová ferrata až na vrchol.Když už jsem stal téměř na vrcholu, zustal jsem překvapen z toho davu lidi, kteří vyjeli lanovkou na tu obrovskou plošinu. To jsem opravdu nečekal, k vrcholovému štítu jsem se nakonec doplazil, unaven a zároveň šťastný, že jsem zdolal nejvyšší horu Německá (2962) , lezeckym způsobem.

Unaveni řešíme co dal. Jana do plánu vložila jezero , kde splachneme pot, proto volíme lanovku , která nás dopraví přímo k vlaku (Zugspitzplatt). Vlak z výšky 2500 ,který má trasu ve skále až na zastávku Grainau. Ve  výšce 800 n.m.n.zde končí zubačka a přesedame na klasický vlak, který nás dopraví az k autu a auto k jezeru.Vykoupaní se vracíme na parkoviště kde venku přespíme a ráno se přesuneme do Itálie k hoře Ortler.
PÁTEK
V dopoledních hodinách přijíždíme do malého městečka Sulden (Solda 1850). Na parkoviště hledím na tu výšku a přemýšlím jestli čas 3,5 hodiny, který je v popisu, je reálný k příchodu na chatu Payerhütte do výšky 3020. Krásnou, vyšlapanou lesní cestou číslo 4 se vydavámé k první chatě Tabarettahütte 2556. Chodníky mimo les, tedy zvětralá šotolina mi připada, že je polita cementem, místy vychladla láva. Nesetkal jsem se ,že by kamenitý terén byl tak slepén. Po hodině odpočinku se vydavame z první chaty na poslední a tedy výchozí chatu Payerhütte pro zaverečný výstup.Když odečtu hodinovou pauzu na spodní chatě, opravdu čas 3,5 hodiny je reálný. Vybaveni chaty ( Payerhütte) není tak zdaleka kvalitní, dva záchody pro x lidi, ale čistě a postele s dekou je opravdu nouze,ale to je prostě horská chata v provozu od 1. 7. do 1. 9. Za 19€ jsme se ubytovali a kolem 18-te hodiny ulehavame ať nabereme sily na zítřek. Čas kdy vyjdeme jsme si naplánovali na patou hodinu ranní.
SOBOTA
Ráno dle plánu vycházíme a musím říct, že cesta za chatou není jednoduchá velmi špatně značená. Držíte se vyšlapané šotoliny, místy už mate pocit, že jde o  II a III lezeckou obtížnost. U steny která je dlouhá asi 60m ma obtížnost téměř III a misty jsou i jisticí řetězy, to vzdavam, unaven a ten pocit navratu bez lana, bez možnosti slaneni,se radim a cestu k vrcholu končím. Většina družstev je navázána a používá lano, které my nemáme, jen krátké na jištění na ledovci. Cesta na zpět na chatu je pro me velký problém. Je třeba dávat pozor kde šlapete a hlavně si pamatovat cestu , kterou jste přišli.

Jana bob a Péťa došli až na vrchol, místy se zasekly, protože na vrchol šel dav lidi, promrzli, ale dali to. Já si počkám na jiný den ,jiný rok, ted už vím do čeho jdu a lépe se připravím. A když, ne tak je spoustu jiných kopcu. Ještě ten den scházíme na parkoviště a odjíždíme domu..
NEDĚLE
Po příjezdu domu trochu zklamán jsem si vyšel na plochy kopec jak praví Péťa, Lysé hoře.tím jsem ukončí trilogii kopců
1. den - V 18:00 odjezd
2. den - Na parkovišti se da dospat  , je neplacené. Na trase je placená vstupní brána, mám pocit, že se dá obejít. Pokud se rozhodneš projít soutěskou, připrav si pláštěnku, voda kype ze všech stran. Chata je po rekonstrukci a je tam vše dobře vyřešene. .
3. den - Před nástupem na ferratovou stěnu na Zugspitze je ledovec na který nevcházej bez maček a cepinu. Místy jsou i trhliny. Z vrcholu jsme využily lanovku a pak vlak, který nas dopravil až k autu na parkoviště. Taky dobrý zážitek. Celá trasa.
4. den - Přejezd do Itálie na opět neplacené parkoviště a vyšlap na horní chatu pod vrcholem. Kousek od parkoviště se dá v lese nabrat voda, pak už bohužel ne.
5. den - Chata je skromna. Celá trasa.
6. den - Příjezd rano a výstup na Lysou horu.

Nejdřív vznikne nadšení z dobrého nápadu,
pak uskutečnění a návrat domů.

přeji všem dobré nápady, třeba jen malé a zdravý návrat domů.

KONTAKTNÍ INFORMACE

pitrson - Bochníček Petr
email - pitrson@seznam.cz

OSTRAVA !!!
© 2012-2017 Všechna práva vyhrazena bez souhlasu.